fbpx

MEDIA CREATIVE

MEDIA CREATIVE

Så skapar du engagerande content för Instagram

Så skapar du engagerande content till Instagram

Så skapar du engagerande content till Instagram
Att hitta rätt innehåll för sociala medier kan kännas som att famla i mörkret ibland, eller hur? Och om du har funderat på vad du ska posta för att nå rätt personer, då är du verkligen inte ensam. Inspirationen är inte alltid där. Och det är helt okej. Men när du inte riktigt vet vad du ska skapa content om, så kanske du tänker: ”Vad ska jag posta om idag? Vad vill jag få ut?” Och det är här det kan bli lite tokigt.

Du tänker oftast utifrån ditt nuvarande jag-perspektiv, och utifrån ditt problem (vad vill jag få ut?). För att skapa bra content vill jag att du ska tänka utifrån ditt äldre jag-perspektiv. Vad menar jag med det? Jo, jag vill att du fokuserar på din målgrupp. För 1 år sedan (eller kanske längre) så kanske du tillhörde din målgrupp. Då kanske du hade samma problem som de har idag. Så tänk tillbaka – vad var det som höll dig vaken på nätterna?

Kanske letade du efter tips för att nå ut till fler kunder eller ville ha praktiska råd kring hur du skulle få ditt företag att växa. Att tänka så här hjälper dig att skapa inlägg som känns precis på pricken för din målgrupp! Skapa det innehåll som du själv hade velat se när du befann dig i samma situation som din målgrupp gör just nu. När du hade de problem som de har idag.

Hur vet jag vad mina följare vill se mer av?

Precis som jag, så är kanske inte du heller en tankeläsare. Så ibland är det bara enklare att fråga direkt. Använd små tricks på Instagram story, som omröstningar och frågor. Du kan till exempel fråga vad de vill veta mer om, eller be dem välja mellan två olika ämnen. På det sättet får du koll på vad som intresserar dem – och det gör att de känner sig sedda och engagerade. Smart, eller hur?

Ett annat tips är att använda en bollplank, som exempelvis chatGPT. Fråga chatGPT vad du skulle kunna posta om, diskutera din målgrupp, fråga vilka hinder de kan ha just nu, och se vilka idéer den ger.

Och du kanske redan vet det här, men jag säger det ändå: försök att alltid vara dig själv i dina inlägg. Visst, vi vill alla visa vår bästa sida, men äkthet skapar relationer. Dina följare, din målgrupp, vill känna att de verkligen lär känna dig. Så dela med dig av både framgångar och de där små jobbiga stunderna. Det är det som gör dig och ditt varumärke unikt!

Alla älskar dessutom en bra historia och folk följer dig för att de vill se människan bakom företaget, och det är just det personliga som får dem att stanna kvar. 

Så skapar du engagerande content till Instagram

Mitt bästa tips för att aldrig få slut på content...

är faktiskt att skapa en liten lista redo med idéer som du kan plocka fram de dagar då inspirationen tryter. Kanske en anteckning i mobilen eller ett dokument på datorn där du enkelt kan lägga till nya idéer när du kommer på något bra. Oavsett vad det är, så är det bra att den alltid är lättillgänglig. När du får en idé eller inspiration, skriv till det på listan lite snabbt så att du inte glömmer det. Se till att du alltid har minst 5 förslag på innehåll som du ännu inte har skrivit om. 

En annan sak som också är värd att ta upp är att återpublicera ditt gamla innehåll, speciellt det innehåll som har gått bra! Du kanske kan skriva om det från en annan vinkel, göra en reel av det om du gjorde det som ett vanligt inlägg förra gången, eller kanske publicera det som en story? Och är det så att det är ett äldre inlägg eller en äldre reel (behöver inte vara flera år, kanske bara några månader gammalt) så kan du publicera det igen precis som det är – om det är relevant, intressant och fortfarande stämmer. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt! 

Ingen är expert från start, och det är helt okej att testa sig fram. Kanske märker du att vissa inlägg får mer engagemang än andra – fundera på vad det kan bero på. Gick du mer på djupet? Var det mer personligt? Lär av vad som funkar, och bygg vidare på det.

Och glöm inte – content ska vara roligt! Det är ett sätt för dig att uttrycka din passion och dela din kunskap med världen. Så stressa inte för mycket över perfektionen, utan låt din personlighet skina igenom i det du skapar. Lycka till, och kom ihåg: du har redan allt du behöver för att skapa riktigt bra innehåll!

Och slutligen

Kom ihåg: ingen är expert från start, och det är helt okej att testa sig fram. Kanske märker du att vissa inlägg får mer engagemang än andra – fundera på vad det kan bero på. Gick du mer på djupet? Var det mer personligt? Lär av vad som funkar, och bygg vidare på det.

Och glöm inte – content ska vara roligt! Det är ett sätt för dig att uttrycka din passion och dela din kunskap med världen. Så stressa inte för mycket över perfektionen, utan låt din personlighet skina igenom i det du skapar. Lycka till, och kom ihåg: du har redan allt du behöver för att skapa riktigt bra innehåll!

Vill du bli vassare i din marknadsföring på Instagram så ska du definitivt gå min kurs Instagram marknadsföring för småföretagare. För mer tips, följ mig på Instagram