fbpx

Vad är en persona och varför ska man skapa en?

En persona är en fiktiv person som är typisk för din målgrupp. Här går du ett steg djupare än att bara välja en målgrupp. En persona skapas genom att du analyserar din målgrupp, hämtar information från ditt CRM-system och även intervjuer. En persona ska inte vara huggen i sten utan denna ska växa och utvecklas i takt med att branschen och marknaden förändras.

Din persona bör vara så verklighetstrogen som det bara går, så det är alltid ett bra val att skapa en detaljerad profil av sin persona. Skriv din persona precis så som du skulle beskriva en riktig person. Nedan kan du se några exempel på frågor du kan ställa dig när du skapar din persona.

Genom att skapa en så verklighetstrogen persona som möjligt kan du anpassa ditt innehåll till din målgrupp och så småningom kanske också knyta kontakt med personer som du kan hjälpa och göra affärer med. Alla punkter i exemplet nedan är inte obligatoriska, men de är ett plus för att du ska komma närmare din persona. Genom att namnge och sätta en bild på din persona är det lättare att visualisera och förverkliga den.

Måste man ha en persona?

Jag brukar alltid säga att det enda i livet som man MÅSTE är att någon gång dö. Allt annat är valfritt. Så man måste inte skapa en persona, men det underlättar definitivt eftersom du riskerar att träffa fel i din marknadsföring. Och träffar du fel så har du kanske förlorat en hel del pengar, men framförallt tid. Tid som du hade kunnat spendera på ett mycket bättre sätt. För att lyckas så bra som möjligt med din persona bör du basera den på verkliga kunder och genomföra kundintervjuer. Här bör du verkligen gå in på djupet och analysera vilka problem dina kunder verkligen har och behöver hjälp med. Gör detta innan du utformar dina tjänster och produkter.

Skapa flera personas

Att skapa fler än en persona är något jag rekommenderar eftersom vi alla är olika. Alla kommer bi till din webbplats av olika anledningar och med olika problem, så ha ca 3-4 personas som du kan utgå ifrån. Självklart kan du ha fler, du kan ha så många som du själv vill. När du arbetar med olika personas får du struktur och context i ditt arbete. Det gör att du kan skapa bättre innehåll och fånga publikens intresse lättare, vilket i sin tur resulterar i att du attraherar och konverterar leads till kunder.

  • Kön
  • Hårfärg
  • Ögonfärg
  • Ålder
  • Intressen/hobbys
  • Vänskapskrets
  • Jobb
  • Position på jobbet
  • Personlighet
  • Är personen gift?
  • Sambo?
  • Vilka sociala medier använder personen?
  • Hur ser personens vardag ut?
  • Har personen barn?
  • Vem röstar personen på under val? (politik)
  • Kroppsbyggnad
  • Gillar personen att träna?
  • Vika hinder/utmaningar har personen i sitt liv?
  • Vad har personen för mål i livet? I karriären?
  • Vilka värderingar har personen?
  • Vilken bakgrund har personen?
  • Var befinner sig personen geografiskt och i vilka områden rör sig personen mest?
  • Vad heter personen?

Sammanfattning

En persona gör det lättare för dig att lyckas med din marknadsföring och hjälper dig att skapa relevant innehåll för din målgrupp, vilket resulterar i att du konverterar leads till kunder. En persona är en fiktiv person som är baserad på dina verkliga kunder. Man bör ha flera personas och varje persona ska vara så verklighetstrogen som möjligt. För att verkligen lyckas med personas bör du göra intervjuer och undersökningar med dina verkliga kunder. Se vilka hinder de upplever och hur du skulle kunna hjälpa dem på bästa sätt. Behöver du hjälp med din marknadsföring och att skapa en persona? Kontakta mig!