fbpx

Blogga mera - Därför är inte företagsbloggen död!

För någon vecka sedan läste jag att företagsbloggen är död och att man inte längre ska blogga eftersom det inte är effektivt. Detta är något som har varit på tapeten i många år, men jag tycker inte att företag ska sluta blogga. Det finns många fördelar med att ha en blogg. En av de största anledningarna till varför företag ska fortsätta blogga är för att det faktiskt genererar leads.

Om du tänker dig själv som exempel, hur interagerar du på nätet? Vad är det du tittar på när du ska anlita ett företag? Vad vill du läsa? Personligen tittar jag ofta på företags bloggar innan jag väljer att anlita företaget. Jag kanske inte läser vartenda inlägg som företaget någonsin har skrivit, jag väljer ut de inlägg som jag vill läsa och som passar mig för stunden. Inlägg som tillför ett värde för mig. Det kan vara allt ifrån hur det ser ut bakom kulisserna, exempelvis hur det ser ut när de gör en fotografering, till roliga inlägg om medarbetarna och bra tips/delning av kunskap.

När ett företag ofta delar med sig av sin kunskap inom deras bransch får jag som läsare en bekräftelse på att det här företaget är seriösa och vet vad de sysslar med. Vilket i sin tur tar mig ett steg närmare till att anlita just dem eller handla från just dem istället för någon av deras konkurrenter.

Genom att blogga håller du också din webbplats mer levande. Du uppdaterar den hela tiden med ny information och uppdaterar du den med innehåll som du vet är relevant för dina kunder och läsare finns det en väldigt god chans till att andra kommer att länka till din blogg. Som vi alla vet så gillar sökmotorer både länkar och relevant innehåll så det kan göra att du hamnar högre upp i resultaten hos exempelvis Google eller Bing! Dessutom stannar dina besökare kvar på sidan längre, och detta är något som sökmotorerna känner av!

Använder du dessutom sociala medier kan du få in fler leads till din hemsida genom att länka till din blogg från dina sociala medier. Att vara aktiv och dela innehåll på sociala medier är jättebra, men att andra delar ditt innehåll är mycket bättre. Då får det nämligen mer trovärdigheten och ökar i värde. Skriver du om saker som är relevanta för din målgrupp så kommer de att dela dina inlägg, och har du en länk till din blogg där du har skrivit mer utförligt om ämnet så kommer fler personer att klicka sig in till din blogg och därmed också in på din hemsida.

Om du känner att ditt företag inte får ut så mycket av en blogg så bör du ställa dig frågan om du bloggar om rätt saker istället för frågan om du ska lägga ner bloggen.

Vill du veta mer om hur du kan sökmotoroptimera din hemsida och ranka högre på exempelvis Google så kan du läsa det här.