fbpx

Sökmotoroptimering; 8 enkla SEO tips för småföretagare

Sökmotoroptimering eller SEO (search engine optimization) är något som är otroligt viktigt, både för små och stora företag.  Att sökmotoroptimera sin webbplats eller e-handel innebär att du gör det lättare för sökmotorer att hitta dig och svara på besökarnas sökintentioner. Genom att effektivt arbeta med SEO kan din hemsida eller webbshop ranka högre i olika sökmotorer som exempelvis Google och Bing. Enligt en studie som gjordes av Hubspot går inte 75% av alla som söker på Google förbi första sidan. Därför är det viktigt att du rankar så högt som möjligt, men detta är något man aktivt måste jobba med och att ranka på Googles förstasida är oftast inte något som händer över en natt. Detta kan ta flera månader, till och med år att göra.

I den här artikeln kommer jag att gå igenom några saker som du själv enkelt kan göra för att förbättra din rankning!

1. Skapa innehåll som dina kunder vill läsa

Att skapa bra innehåll är A och O när det kommer till sökmotoroptimering. De flesta experter menar att innehållet är viktigare än nyckelord. Med bra innehåll menar jag innehåll som dina kunder och besökare vill läsa. Detta kan vara allt från tips till vad som händer bakom kulisserna i ditt företag. Innehåll som är intressant och lättläst helt enkelt!

För WordPress finns det många bra tillägg man kan använda sig av för att sökmotoroptimera sin hemsida eller e-handel. Min favorit är Rank Math eftersom det är kraftfullt och gratis.

2. Skriv ALT text

Har du inte skrivit ALT text till dina bilder och videos så bör du göra det. ALT text hjälper sökmotorerna att skanna din sida och se hur användarvänlig den är. Användarvänlighet är något som är viktigt för både  Google och dina användare.  Speciellt användare som har någon form av funktionsnedsättning, exempelvis dålig syn. Dessa använder sig av text-till-tal, vilket innebär att text och bilder läses upp för dem. Eftersom sökmotorer inte kan tyda bilder så läser de ALT texten.

Man skulle nästan kunna säga att ju lättare din webbplats är att skanna, desto högre upp rankar du hos sökmotorerna.

3. Återanvänd ditt material

Se till att du alltid använder ditt material till dess fulla potential. Om du skriver ett blogginlägg så använd det till exempelvis dina sociala medier! Skriv något om det på ditt Instagram konto, på Facebook eller andra medier som du är aktiv på. Men skriv det på ett annat sätt som är anpassat för just den kanalen som du använder. Hänvisa sedan till din blogg! På så sätt ger du dina besökare lite variation och de kan läsa innehållet i den kanalen som de trivs i bäst.

4. Använd interna länkar

Genom att länka internt på din hemsida gör du det lättare för besökaren att hitta viktig information samtidigt som du underlättar för sökmotorerna att indexera din sida. Google använder sig av ”crawlers”, alltså typ spindelrobotar, som klättrar och genomsöker din webbplats eller webbshop. Därför behövs det länkar, så att dessa robotar lätt kan klättra via länkarna från en sida till en annan. Detta är också en av faktorerna som spelar in när du ska sökmotoroptimisera din hemsida. 

5. Använd nyckelord

Innehåll må vara viktigare än nyckelord, men det innebär inte att nyckelord inte är viktiga. Vilka dina nyckelord är beror helt och hållet på vad du gör i ditt företag och vad du vill bli hittad på. Jag rekommenderar att du studerar dina konkurrenter som det går bra för och undersöker vilka nyckelord de använder. Lär också känna din målgrupp och analysera vilka fraser och sökord de använder när de söker efter produkter eller tjänster som du också erbjuder.

Använd nyckelord i dina länkar och bädda hellre in dem i din länk än att använda dem direkt i URL:en. Tänk på att använda samma nyckelord varje gång du länkar till samma sida

Sökmotoroptimering: 8 enkla SEO tips

6. Laddningstiden är viktig för sökmotoroptimering

När du skapar en webbplats eller en e-handel, tänk alltid på laddningshastigheten! Försök att optimera sidan så att den inte är för tung, detta kan göras genom att exempelvis redigera bilder och minska storleken på dem. 

En undersökning gjord av Google visar att 53% av alla som surfar på nätet via mobilen lämnar din webbplats om den tar mer än tre sekunder att laddas. Med tanke på att mer än 85% av alla i Sverige surfar via telefonen så är det en hel del potentiella kunder som du förlorar.

Google PageSpeed Insights är ett bra redskap som du kan använda för att mäta laddningshastigheten på din hemsida.

7. Berätta inte att du är expert inom ditt område. Visa det

Det är alltid bra att visa att man vet vad man pratar om och att man är expert inom sitt område. Inte nog med att det ger din kunder förtroende för dig, utan andra trovärdiga webbplatser kan referera till din hemsida genom att länka till den, och det gör att du syns mer på webben. Ju mer du syns på andra hemsidor, desto bättre är det för din sökmotoroptimering! Sökmotorernas botar ser att du syns mer, att andra refererar till dig och det gör att de indexerar din webbplats mer, vilket i sin tur gör att du klättrar i rank.

Detta kan också uppnås genom exempelvis gästbloggning på andras hemsidor. Det finns dem som köper länkar, men detta är inget som brukar rekommenderas. För att du ska ranka högre är det viktigt att sidorna som länkar till dig uppfyller vissa kriterier som exempelvis att de ska vara relevanta till det ämnet som din webbplats handlar om. 

8. Använd video

Genom att använda dig av videos på din hemsida får du användaren att stanna kvar längre på sidan, vilket är bra för din sökmotoroptimering. Sökmotorerna ser att din hemsida inte har en hög avvisningsfrekvens, det vill säga att användare inte lämnar din hemsida lika snabbt som de kom in. De märker att användaren är kvar och klassar därför ditt innehåll som värdefullt och intressant för användare.

Men var försiktig! Videos tenderar att vara tyngre än bilder och har du för många kan hastigheten på hemsidan försämras och det tar längre tid att ladda in sidan. Ett tips är att bädda in videos från exempelvis youtube eller Vimeo. Då ligger de inte direkt på din webbplats och tynger ner sidan.

Det var allt för den här gången! Behöver du en hemsida, e-handel, visitkort, hjälp med din marknadsföring eller hjälp med dina sociala medier kan du kontakta mig här! Funderar du på vad en hemsida kostar? I min online offert kan du ta reda på det på bara några sekunder!